Oriveden kansanmusiikkikurssit 2010

51. Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.2010

Opiskele kansanmusiikkia Oriveden Opistolla taitavien opettajien ja mukavien kurssilaisten iloisessa seurassa! Tarjolla on useita kursseja, joista sinun täytyy vain poimia omasi.

"En varmasti ikinä ole soittanut yhteen menoon niin paljon kuin Orivedellä. Aamulla soitettiin yhteissoittotunneilla. Päivällä soitettiin oman soittimen soittotunneilla. Ennen soittotunteja, aamiaisen aikana, saatettiin pitää ylimääräiset stemmaharjoitukset. Iltaisin soitettiin iltamissa. Yöllä soitettiin jameissa. Vessatauoilla soitettiin. Ruokatunneilla soitettiin. Luokissa soitettiin, omassa huoneessa soitettiin, käytävillä soitettiin. Jopa tuulikaapissa tuli soitettua. Aika monet myös lauloivat. Ja tanssivat. Kiteytettynä voisi sanoa, että paikalla oltiin ihan sen itsensä takia. "

Lue Mari Koppisen artikkeli viime vuoden kursseista, julkaistu Pelimanni-lehdessä 1/2010.

1) Pelimannityylisen mandoliininsoiton kurssi
Opettajana mestaripelimanni Heikki Lahti.
Nuotit lähetetään etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Mestaripelimanni Heikki Lahti (s.1934) on voittanut kolme mandoliinin soiton Suomen Mestaruutta ja toiminut pitkään mandoliinin soiton opettajana eri puolilla maata järjestetyillä kansanmusiikkikursseilla sekä Sibelius-Akatemiassa. Hänelle on myönnetty Kaustisen kansanmusiikkijuhlien Mestaripelimannin arvonimi Kaustisella 1991. Heikki Lahden yhtye valittiin vuoden yhtyeeksi Kaustisella vuonna 1997. Suomen Kansanmusiikkiliiton kultaisen ansiomerkin hän vastaanotti vuonna 2004.
Heikki Lahden pääinstrumentti on mandoliini, mutta hän on soittanut orkestereissa myös rumpuja sekä viulua, kitaraa, bassoa ja busukia. Työelämässä ollessaan hän toimi metallityön opettajana Jämsänkoskella. Hänen soittoaan voi kuulla esimerkiksi levyllä Heikki Lahti - Mandoliinimestari (1992) sekä levyllä "Meijjän heitto" (2007).

2) Pelimannikurssi
Opettajana Antti Järvelä.
Tule opettelemaan uutta pelimanniohjelmistoa! Kurssille voi osallistua kaikilla soittimilla.

Antti Järvelä on kotoisin Kaustiselta ja tunnetaan ehkä parhaiten Frigg-yhtyeen kantavana voimana. Tässä tunnetussa suomalais-norjalaisessa yhtyeessä hän soittaa kontrabassoa ja viulua sekä vastaa suuresta osasta yhtyeen sävellyksistä ja sovituksista. Lisäksi hän toimii basistina maineikkaassa JPP:ssä. Keikkailun ohella Antti säveltää, sovittaa ja opettaa.

3) Pelimannikurssi viululle
Opettajana Hans Kennemark (Ruotsi).
Viulukurssilla puhaltavat ruotsalaiset tuulet! Haastavien melodien pyörteissä opastaa suosittu opettaja Hans Kennemark, tuttu suomalaisyleisölle mm. Nordik Tree -yhtyeestä.

Hans Kennemark on viulupelimanni ja säveltäjä Ruotsista, tunnettu yhtyeistä kuten Tritonus, Bäsk ja Gunnel Mauritzon Band. Nordik Tree -yhtyeessä hän esiintyy yhdessä Arto Järvelän ja Timo Alakotilan kanssa. Kennemarkista tuli riksspelman vuonna 1985 aiheenaan Länsi-Göötanmaan sävelmät. Hän oli legendaarisen Forsmark Tre -ryhmän jäsen. Sävellyksistä mainittakoon kansanmusiikkimessu "I välsignan och fröjd" sekä requiem "Nu är en dag framliden", molemmat Alf Hamben sanoituksiin.

4) Pelimannikurssi huuliharpulle
Opettajana Jari Komulainen.
Hilpeää huuliharppuilua kaikenikäisille. Opetellaan huuliharpunsoiton perustekniikkaa ja eri tyylejä. Soitetaan pääasiassa diatonisia blues- ja echohuuliharppuja duurissa ja mollissa. Kurssin perussävellajit G ja Em, mutta ota mukaan kaikenlaiset harput mitä omistat.

Jari Komulainen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta vuonna 2001. Hän on suosittu opettaja esimerkiksi Pakilan musiikkiopistossa.

5) 2-rivisen hanurin alkeiskurssi PERUTTU vähäisen osallistujamäärän vuoksi
Opettajana Pekka Pentikäinen
Opettajana Pekka Pentikäinen, Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari ja avoin mieli, ja tule oppiin! Kurssilla opetellaan hyvä kokonaisuus helppoja kaksirivishanurikappaleita.

Pekka Pentikäinen kuuluu Sibelius-Akatemiasta valmistuneiden nykykansanmusiikin tekijöiden konkarisarjaan ja on pitkän uransa aikana toiminut monenlaisissa tehtävissä niin musiikin kuin teatterin ja oopperankin saralla. Pekalta luonnistuvat niin 2- ja 5- rivisen haitarin pelimannityyli, nykykansanmusiikki uusine sävellyksineen kuin viihteellinen haitarimusiikkikin sekä yksin että erilaisissa kokoonpanoissa.
Ominta aluetta on myös instrumentti- ja yhtyeopetus sekä säveltäminen ja sovittaminen. Pekka toimi myös 2,5 vuotta Suomen Kansanmusiikkiliiton kyläpelimannina hankkeessa, jossa keskityttiin mm. kansanmusiikin tutuksi tekemiseen kouluissa. Pekan luottosäestettäviin kuuluvat mm. iskelmätaivaan kiintotähdet Vieno Kekkonen ja Pirkko Mannola. Myös suosittu 20-jäseninen tanssiorkesteri ja kaksinkertainen pelimanniyhtyeiden Suomen mestari Espoon pelimannit soittaa Pekka Pentikäisen johdolla.
www.saunalahti.fi/pepenti/

6) 2-rivisen hanurin oppipoikakurssi
Opettajana Juha Virtanen.
Alkeiskurssin jo käyneille, tai soittajille joilla on jo vähän soittotaitoa hankittuna.

Juha Virtanen (s. 1980) on Hyvinkäältä lähtöisin oleva kansanmuusikko. Hän on valmistunut musiikkipedagogiksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta ja musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolta.
Pääinstrumentteinaan Juha soittaa 1-, 2- ja 5-rivisiä haitareita. Näiden lisäksi hänet on nähty esiintymislavoilla sekä kontrabasson että perinnesoitin jouhikon kahvassa. Juha esiintyy eri puolilla Suomea sekä yksin että kansanmusiikkitrio Halogeenin haitaristina. Halogeenille hän myös säveltää kappaleita. Intiimi viulu-kaksirivisduo Duo Elina Järvelä & Juha Virtanen olivat Kaustinen Folk Music Festivalin Vuoden yhtye 2010. Juha opettaa haitarinsoittoa mm. Helsingin suomenkielisessä työväenopistossa.
www.juhavirtanen.net

7) 2-rivisen hanurin kisällikurssi
Opettajana Teija Niku.
Kurssilla tutustutaan tyyliseikkoihin ja fraseeraukseen, melodian elävöittämiseen ja koristeluun. Kurssi on tarkoitettu 2-rivisen perussoittotaidot hallitseville. Kurssiohjelmisto lähetetään etukäteen. Jos kurssille ilmoittautuu paljon väkeä, niin sinne hankitaan toinenkin opettaja.

Teija Niku (s.1982, Haapavesi) on Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta syksyllä 2009 maisteriksi valmistunut harmonikansoittaja. Teija on erikoistunut Balkanin alueen ja pohjoismaiden kansanmusiikkiin, mutta hänen ohjelmistossaan soivat yhtälailla myös ikivihreät harmonikkasävelmät, iskelmä, tango, ranskalainen musette, jne.
Vuonna 2000 Teija osallistui Kultainen Harmonikka-kilpailuun sijoittuen siinä hopealle, ja 2-rivisen soiton Suomen mestaruus hänellä on vuosilta 1996 ja 1998. Teija on opiskellut Balkanin alueen musiikkia serbialais-tanskalaisen, harmonikansoiton maailmanmestaruudenkin kahdesti voittaneen Lelo Nikan johdolla. Makedoniaan suuntautuneilla opintomatkoillaan hän on päässyt entisen Jugoslavian harmonikkamestarin ja Esma Redzepovan yhtyeessä nuorempana soittaneen Sasko Velkovin oppilaaksi. Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla Teijan opettajana on toiminut taiteilijaprofessori Maria Kalaniemi.
www.teijaniku.com

8) Puhtia palkeisiin
Opettajana Anne-Mari Kivimäki.
Kurssilaiset voivat itse vaikuttaa kurssin sisältöön, periaatteena että kaikkea voidaan soittaa mitä ihminen 2-rivisellä haitarilla vain vetäistä saattaa.

Anne-Mari Kivimäki (s. 1976) aloitti 5-rivisen haitarinsoiton 9-vuotiaana. Kansanmusiikkiherätyksen hän sai vuonna 1989 osallistuessaan lasten ja nuorten KaMu-leirille. Kansanmusiikkiharrastuksen myötä mukaan soitinrepertuaariin tulivat myös 1- ja 2-riviset haitarit. Haitarinsoiton opettajanani on monien vuosien aikana toiminut taiteilijaprofessori Maria Kalaniemi, joka erityisesti innosti tutkimaan karjalaista haitariperinnettä. Tämän tutkimuksen myötä syntyi Puhti-duo. Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla opiskellessa Anne-Mari sai oppia haitareiden lisäksi mm. kansanlaulussa ja lyömäsoitinten soitossa.
Anne-Mari Kivimäki valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2003. Vuosina 2002-2005 hän teki töitä Kyläpelimannina Etelä-Pohjanmaalla toimineessa Kansanmusiikin kehittämishankkeessa. Hankkeen aikana perustetut yhtyeet Kyläpelimannit-trio ja Hehkumo keikkailevat edelleen. Yhtyeiden lisäksi minua työllistävät myös teatteri- ja tanssiproduktiot sekä erilaiset opetustyöt.
www.puhti.eu

9) Tämmäyskurssi
Opettajana Timo Alakotila.
Harmonian velho Alakotila opastaa säestyksen saloissa. Tule opettelemaan säestämistä eri soittimilla. Erityisesti harmoninsoittajat tervetulleita!

Timo Alakotila on ainakin joidenkin lähteiden mukaan Suomen kiireisimpiä, monipuolisimpia ja halutuimpia muusikkoja, jolta luonnistuu niin nykykansanmusiikki kuin jazz ja klassinen musiikki. Hän on suosittu opettaja mm. Sibelius-Akatemiassa ja Pop & Jazz -konsertvatoriossa. Valtion viisivuotisen taiteilija-apurahan hän on saanut vuosina 2000 ja 2006.
Alakotila on tehnyt runsaasti levytyksiä tuottajan, säveltäjän, sovittajan ja muusikon ominaisuudessa. Hän on soittanut lukuisissa yhtyeissä, joista mainittakoon JPP, Troka, Tango-orkesteri Unto, Duo Johanna Juhola & Timo Alakotila, Nordik Tree, May Monday -duo Karen Tweedin kanssa sekä Maria Kalaniemen eri kokoonpanot (Aldargaz, Maria Kalaniemi Trio, Maria Kalaniemi & Timo Alakotila).
www.timoalakotila.net
www.myspace.com/timoalakotila

10) Irlantilaisen kansanmusiikin kurssi
Opettajana Samuli Karjalainen.
Soitamme ja laulamme yhdessä irlantilaista perinnemusiikkia; reel, jig, polka, hornpipe, slow air ym. -sävelmiä. Tutustumme lyhyesti myös irlantilaisen musiikin historiaan, tyylilajeihin sekä perinteisiin soittimiin. Omien soitinten lisäksi voisit ottaa mukaan D-vireisen tinapillin sekä jonkinlaisen tallentimen (esim minidisc-/ mp3-/kasettisoittimen).

Samuli Karjalainen on monipuolinen helsinkiläinen muusikko. Hänen musiikkiharrastuksensa alkoi 6-vuotiaana Itä-Helsingin musiikkiopistossa klassisen kitaran opinnoilla Paavo Lindbergin johdolla. Myöhemmin hän kiinnostui kansanmusiikista ja erikoistui erityisesti irlantilaiseen kansanmusiikkiin. Kitaran ja muiden kielisoitinten ohella Karjalainen soittaa erilaisia pillejä, huiluja ja bodhrania, sekä myös laulaa. Karjalainen on soittanut pitkässä rivissä eri yhtyeitä, uusimpana kokoonpanona trio Eero Grundströmin ja Kirsi Vinkin kanssa, mikä kulkee nimellä Crosscountry 50 km.
Syksyllä 2006 ja keväällä 2007 Karjalainen opiskeli irlantilaista kansanmusiikkia Irlannissa Limerickin yliopistossa (University of Limerick) ja suoritti tutkinnon MA in Irish Music Performance. Opintojen päätyttyä hän on työskennellyt keikkailevana muusikkona ja opettajana Irlannin Claren alueella sekä Suomessa. Tällä hetkellä hän toimii opettajana ja ohjaajana Itä-Helsingin ja Pitäjänmäen musiikkiopistoissa, pitää lyhytkursseja ryhmille, toimii vetäjänä kehitysvammaisten oppilasorkerteri BEM-Bändissä sekä antaa yksityistunteja.
www.myspace.com/samulikarjalainen

11) Bulgarialaisen laulun ja tanssin kurssi PERUTTU vähäisen osallistujamäärän vuoksi
Opettajana Emmi Knuutinen
Koe balkanilaisen musiikin hurmos! Kurssilla tutustutaan perinteiseen bulgarialaiseen kaksiääniseen kansanlauluun ja uudempiin kansanlaulusovituksiin. Laulamisen lisäksi kurssilla opetellaan bulgarialaisia tansseja, joiden tunnettuihin rytmeihin perehdytään mm. kehorytmiikan avulla. Luvassa vauhtia, hikeä ja äänen voimaa! Lisätietoja: emmi.knuutinen(ät)gmail.com.

Emmi Knuutinen on viittä vaille valmis musiikin maisteri Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta. Pääosan maisteriopinnoistaan Emmi on opiskellut Plovdivin musiikkiakatemiassa Bulgariassa. Emmi Knuutinen toimii bulgarialaisen laulun & tanssin, kanteleiden sekä rytmiikan opettajana Kirkkonummen ja Käpylän musiikkiopistoissa. Emmi laulaa bulgarialais-suomalaisessa Finno-Balkan Voices -lauluyhtyeessä.
www.myspace.com/finnobalkanvoices

12) Jouhikon alkeiskurssi
Opettajana Pekko Käppi.
Kurssilla perehdytään jouhikonsoiton perustekniikoihin ja soitetaan savokarjalaisia jouhikkosävelmiä. Kurssi sopii aloittelijoille sekä vähän soittaneille.

Pekko Käppi tutustui jouhikkoon Ala-Könni-opistossa Kaustisella vuonna 1997, minkä jälkeen jouhikko on ollut hänen pääinstrumenttinsa. Pekko on etnomusikologi ja on jouhikon ohella perehtynyt runonlaulutraditioomme sekä tutkijana että laulajana. Debyyttijulkaisu "Jos ken pahoin uneksii" ilmestyi vuonna 2007 ja se nimettiin vuoden Etno-Emma ehdokkaaksi. Uusin levy Vuonna '86 julkaistiin keväällä 2010. Pekon yhtyeisiin kuuluu mm. kansainvälisesti menestynyt Jouhiorkesteri, Vilddas, Äijä ja Kiila.
www.pekkokappi.com

13) Kantelekurssi: Kauneimmat kansanlaulut omilla mausteilla
Opettajana Arja Kastinen.
Kaikki vanhat ja uudet osallistujat sekä pien- että suurkanteleilla tervetulleita. Kurssilla soitetaan ihastuttavia kansanlaulusävelmiä ja joukkoon lisätään mausteeksi ripaus muunnelmaa ja improvisaatiota.

Arja Kastinen on Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osaston historian ensimmäinen tohtori. Joulukuussa 2000 valmistuneen tutkinnon taustainnoittajana oli vuosisatoja vanha karjalainen kanteleensoittoperinne, jonka keskeisinä elementteinä aina 1900-luvulle asti oli luova musisointi, muuntelu ja improvisaatio. Tohtorin tutkinnon suoritettuaan Arja Kastinen on työskennellyt yksi- ja kaksivuotiskaudet valtion taitelija-apurahalla. Hän on julkaissut useita levyjä, viimeisimpinä Ani (2008) sekä Vaskikantele 1833 (2008). Ulkomailla hän on konsertoinut mm. Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Saksassa, Italiassa, USA:ssa, Belgiassa, Ranskassa ja Venäjällä.
www.temps.fi

14) Yhtyekurssi
Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa. Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Kurssipaikka

Oriveden Opisto on sitoutumaton taiteisiin keskittynyt kansanopisto. Opisto sijaitsee Oriveden kaupungin keskustassa hyvien liikenneyhteyksien varrella. Oriveden kaupungin palvelut ovat kävelymatkan etäisyydellä. Pihapiiristä lähtee hyviä ulkoilureittejä maastoon. Huoneet ovat 1 ja 2 hengen huoneita, joissa lähes kaikissa on omat suihku- ja WC-tilat.
Oriveden Opisto, Koulutie 5, 35300 Orivesi
www.orivedenopisto.fi

Kurssien hinnat:
Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 22 € koko ajalta.
- Jäsenet 230 €, ei-jäsenet 255 €.
- Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Kanteleliitto ja Opintokeskus Kansalaisfoorumi.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä:
Tulosta ilmoittautumislomake ja palauta postise tai ilmoita tarvittavat tiedot sähköpostitse!

ILMOITTAUTUMISLOMAKE

ORIVEDEN KANSANMUSIIKKIKURSSIT
ILMOITTAUDUN SEURAAVALLE KURSSILLE
Palauta: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Hämeentie 34 D, 00530 Helsinki

___ Pelimannityylisen mandoliininsoiton kurssi
___ Pelimannikurssi
___ Pelimannikurssi viululle
___ Pelimannikurssi huuliharpulle
___ 2-rivisen hanurin alkeiskurssi
___ 2-rivisen hanurin oppipoikakurssi
___ 2-rivisen hanurin kisällikurssi
___ Puhtia palkeisiin
___ Tämmäyskurssi
___ Irlantilaisen kansanmusiikin kurssi
___ Bulgarialaisen laulun ja tanssin kurssi
___ Jouhikon alkeiskurssi
___ Kantelekurssi: Kauneimmat kansanlaulut omilla mausteilla
___ Yhtyekurssi

Nimi: _________________
Osoite: ________________________________________
Sähköpostiosoite:______________________________
Ikä: ____ Puh.: ______________
Pääsoitin: ___________ Kauanko soittanut: ________
Ruoka-allergiat: _________________________________
___ Olen jäsen ja maksan halvemman kurssimaksun
___ En ole jäsen mutta haluan liittyä jäseneksi
___ Yövyn 2 hh, huonekaveritoivomus: ________________
___ Yövyn 1 hh ja maksan lisämaksun 22 €.

Muista myös:
ORIVEDEN TANSSIKURSSIT 27.-30.12.2010
Tule tanssimaan tuttuja ja tuntemattomia kansantansseja sekä paritanssivariaatioita kansantanssin jatkokurssille tai opettelemaan polkkaa, jenkkaa ja masurkkaa paritanssien alkeiskurssille.
Tarkemmat tiedot kursseista, opettajista ja hinnoista:
Suomen Nuorisoseurojen Liitto
www.nuorisoseurat.fi