50. Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.2009

Juhlakurssi: Kansanmusiikkikurssit järjestetään Orivedellä 50. kerran ja Oriveden Opisto täyttää 100 vuotta!

Opiskele kansanmusiikkia Oriveden Opistolla taitavien opettajien ja mukavien kurssilaisten iloisessa seurassa! Tarjolla on useita kursseja, joista sinun täytyy vain poimia omasi.

1) Pelimannityylisen mandoliininsoiton kurssi
Opettajana mestaripelimanni Heikki Lahti.
Nuotit lähetetään etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Mestaripelimanni Heikki Lahti (s.1934) on voittanut kolme mandoliinin soiton Suomen Mestaruutta ja toiminut pitkään mandoliinin soiton opettajana eri puolilla maata järjestetyillä kansanmusiikkikursseilla sekä Sibelius-Akatemiassa. Hänelle on myönnetty Kaustisen kansanmusiikkijuhlien Mestaripelimannin arvonimi Kaustisella 1991. Heikki Lahden yhtye valittiin vuoden yhtyeeksi Kaustisella vuonna 1997. Suomen Kansanmusiikkiliiton kultaisen ansiomerkin hän vastaanotti vuonna 2004.
Heikki Lahden pääinstrumentti on mandoliini, mutta hän on soittanut orkestereissa myös rumpuja sekä viulua, kitaraa, bassoa ja busukia. Työelämässä ollessaan hän toimi metallityön opettajana Jämsänkoskella. Hänen soittoaan voi kuulla esimerkiksi levyllä Heikki Lahti - Mandoliinimestari sekä levyllä "Meijjän heitto" (2007).

2) Pelimannikurssi
Opettajana Antti Järvelä.
Tule opettelemaan uutta pelimanniohjelmistoa! Kurssille voi osallistua kaikilla soittimilla.

Antti Järvelä on kotoisin Kaustiselta ja tunnetaan ehkä parhaiten Frigg-yhtyeen kantavana voimana. Tässä tunnetussa suomalais-norjalaisessa yhtyeessä hän soittaa kontrabassoa ja viulua sekä vastaa suuresta osasta yhtyeen sävellyksistä ja sovituksista. Lisäksi hän toimii basistina maineikkaassa JPP:ssä. Keikkailun ohella Antti säveltää, sovittaa ja opettaa.

3) Pelimannikurssi viululle
Opettajana Hans Kennemark (Ruotsi).
Viulukurssilla puhaltavat ruotsalaiset tuulet! Mm. Nordik Tree -yhtyeestä tuttu Hans Kennemark kuuluu Ruotsin ehdottomaan kansanmusiikkiparhaimmistoon – taitava viulisti ja suosittu opettaja.

Hans Kennemark on viulupelimanni ja säveltäjä Ruotsista, tunnettu yhtyeistä kuten Tritonus, Bäsk ja Gunnel Mauritzon Band. Nordik Tree -yhtyeessä hän esiintyy yhdessä Arto Järvelän ja Timo Alakotilan kanssa. Kennemarkista tuli riksspelman vuonna 1985 aiheenaan Länsi-Göötanmaan sävelmät. Hän oli legendaarisen Forsmark Tre -ryhmän jäsen. Sävellyksistä mainittakoon kansanmusiikkimessu "I välsignan och fröjd" sekä requiem "Nu är en dag framliden", molemmat Alf Hamben sanoituksiin.

4) 2-rivisen hanurin alkeiskurssi
Opettajana Jari Komulainen.
Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari ja avoin mieli, ja tule oppiin! Sopii myös alkeiskurssin kerran käyneille, sillä kurssilla opetellaan hyvä kokonaisuus helppoja kaksirivishanurikappaleita.

Jari Komulainen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta vuonna 2001. Hän on suosittu opettaja esimerkiksi Pakilan musiikkiopistossa.

5) 2-rivisen hanurin kisällikurssi
Opettajina Pekka Pentikäinen ja Juha Virtanen.
Kurssilla tutustutaan tyyliseikkoihin ja fraseeraukseen. Kurssi on tarkoitettu 2-rivisen perussoittotaidot hallitseville. Kurssiohjelmisto lähetetään etukäteen. Oppilaat kiertävät kahdessa ryhmässä molempien opettajien opissa.

Pekka Pentikäinen kuuluu Sibelius-Akatemiasta valmistuneiden nykykansanmusiikin tekijöiden konkarisarjaan ja on pitkän uransa aikana toiminut monenlaisissa tehtävissä niin musiikin kuin teatterin ja oopperankin saralla. Pekalta luonnistuvat niin 2- ja 5- rivisen haitarin pelimannityyli, nykykansanmusiikki uusine sävellyksineen kuin viihteellinen haitarimusiikkikin sekä yksin että erilaisissa kokoonpanoissa.
Ominta aluetta on myös instrumentti- ja yhtyeopetus sekä säveltäminen ja sovittaminen. Pekka toimi myös 2,5 vuotta Suomen Kansanmusiikkiliiton kyläpelimannina hankkeessa, jossa keskityttiin mm. kansanmusiikin tutuksi tekemiseen kouluissa. Pekan luottosäestettäviin kuuluvat mm. iskelmätaivaan kiintotähdet Vieno Kekkonen ja Pirkko Mannola. Myös suosittu 20-jäseninen tanssiorkesteri ja kaksinkertainen pelimanniyhtyeiden Suomen mestari Espoon pelimannit soittaa Pekka Pentikäisen johdolla.
www.saunalahti.fi/pepenti/

Juha Virtanen (s. 1980) on Hyvinkäältä lähtöisin oleva kansanmuusikko. Hän on valmistunut musiikkipedagogiksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta ja opettaa haitarinsoittoa Helsingin suomenkielisessä työväenopistossa. Samalla hän jatkaa opintojaan Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosaston lyhyen maisterikoulutusohjelman parissa.
Pääinstrumentteinaan Juha soittaa 1-, 2- ja 5-rivisiä haitareita. Näiden lisäksi hänet on nähty esiintymislavoilla sekä kontrabasson että perinnesoitin jouhikon kahvassa. Juha esiintyy eri puolilla Suomea sekä yksin että kansanmusiikkitrio Halogeenin haitaristina. Halogeenille hän myös säveltää kappaleita.
www.myspace.com/halogeenitheband

6) Otsa kurtussa
Opettajana Antti Paalanen.
Tule oppimaan paalasmaista svengiä ja uudenlaista ilmaisua soittoosi! Kurssi on suunnattu sellaisille 2- tai 2,5-rivisen hanurin soittajille, jotka ovat kiinnostuneita soittimen hallinnasta ja soittotekniikasta sekä uudesta ohjelmistosta. Kerro ilmoittautumisesi yhteydessä toiveesi kurssin sisältöön ja millaisen pelin kanssa olet tulossa mukaan.

Antti Paalanen on kotoisin Alavudelta mutta vaikuttaa nykyään Kokkolassa. Hän on aloittanut haitarinsoiton mestaripelimanni Airi Hautamäen opissa vuonna 1986. Paalanen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta 2006 ja aloitti taiteelliseen tohtorin tutkintoon tähtäävät jatko-opinnot syksyllä 2007. Ensimmäinen soololevy “Äärelä” ilmestyi 2007. Paalanen tunnetaan usean eri kansanmusiikkiyhtyeen riveistä, kuten Pauli Hanhiniemi & Hehkumo, Hyperborea, Kiharakolmio, Trepaanit sekä duo Turkka ja Paalanen, jonka esikoisalbumi Halituli voitti vuoden 2006 Etno-Emma-palkinnon.
www.kaihomusic.com

7) Tanssin, laulan, soitan
Opettajana Maija Karhinen-Ilo.
Kurssi ihmisille jotka eivät osaa päättää mikä on hauskinta. Nyt on erinomainen tilaisuus toteuttaa itseään niin laulaen, tanssien kuin soittaenkin. Tule mukaan vaikka joku osa-alue olisi vieraampi. Opettaja tuo mukanaan helppoja soittimia aloitteleville, ja laulua ja tanssia lähestytään pehmeästi ja huumorilla. Kurssin päätteeksi laulu, tanssi ja soitto onnistuvat vaikka yhtäaikaa!

Maija Karhinen-Ilo valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta 1996. Pääsoittimen haitarin lisäksi Maija on perehtynyt viulun, puhaltimien, pienkanteleiden, jouhikon ja kelttiharpun soittoon sekä laulamiseen ja tanssimiseen. Rakkaus tanssiin saattoi hänet yhteistyöhön monien tanssiryhmien kanssa sekä tanssitupatoiminnan pyörittämiseen. Maija Karhinen-Ilo on soittanut ja laulanut mm. Kiperä-, MeNaiset-, Freija- ja Helsingin kaksrivisnaiset -yhtyeissä sekä lapsille musiikkidraamaa esittävässä Hullu pöllö -ryhmässä. Maija Karhinen-Ilo on Helsingin Käpylässä toimivan Kansanmusiikkiopiston rehtori.

8) Tämmäyskurssi
Opettajana Timo Alakotila.
Harmonian velho Alakotila opastaa säestyksen saloissa. Tule opettelemaan säestämistä eri soittimilla kuten harmonilla, kontrabassolla tai kitaralla. Erityisesti harmoninsoittajat tervetulleita!

Timo Alakotila on ainakin joidenkin lähteiden mukaan Suomen kiireisimpiä, monipuolisimpia ja halutuimpia muusikkoja, jolta luonnistuu niin nykykansanmusiikki kuin jazz ja klassinen musiikki. Hän on suosittu opettaja mm. Sibelius-Akatemiassa ja Pop & Jazz -konsertvatoriossa. Valtion viisivuotisen taiteilija-apurahan hän on saanut vuosina 2000 ja 2006.
Alakotila on tehnyt runsaasti levytyksiä tuottajan, säveltäjän, sovittajan ja muusikon ominaisuudessa. Hän on soittanut lukuisissa yhtyeissä, joista mainittakoon JPP, Troka, Tango-orkesteri Unto, Duo Johanna Juhola & Timo Alakotila, Nordik Tree, May Monday -duo Karen Tweedin kanssa sekä Maria Kalaniemen eri kokoonpanot (Aldargaz, Maria Kalaniemi Trio, Maria Kalaniemi & Timo Alakotila).
www.myspace.com/timoalakotila

9) Kantelekurssi: Kauneimmat kansanlaulut omilla mausteilla
Opettajana Arja Kastinen.
Kaikki vanhat ja uudet osallistujat sekä pien- että suurkanteleilla tervetulleita. Kurssilla soitetaan ihastuttavia kansanlaulusävelmiä ja joukkoon lisätään mausteeksi ripaus muunnelmaa ja improvisaatiota.

Arja Kastinen on Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osaston historian ensimmäinen tohtori. Joulukuussa 2000 valmistuneen tutkinnon taustainnoittajana oli vuosisatoja vanha karjalainen kanteleensoittoperinne, jonka keskeisinä elementteinä aina 1900-luvulle asti oli luova musisointi, muuntelu ja improvisaatio. Tohtorin tutkinnon suoritettuaan Arja Kastinen on työskennellyt yksi- ja kaksivuotiskaudet valtion taitelija-apurahalla. Hän on julkaissut useita levyjä, viimeisimpinä Ani (2008) sekä Vaskikantele 1833 (2008). Ulkomailla hän on konsertoinut mm. Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Saksassa, Italiassa, USA:ssa, Belgiassa, Ranskassa ja Venäjällä.
www.temps.fi

10) Etnolaulukurssi
Opettajana Veera Voima.
Kurssilla harjoitellaan erilaisia etnisiä äänenkäyttötapoja kuten esim. inuiittien röhistus, jodlaus, pygmilaulu ja irlantilainen laulu, sekä lauletaan meille tutumpia laulutyylejä, esim. kalevalaista laulua, rekilaulua, balladeja, mustalaislauluja sekä tehdään improvisaatiota ja kehorytmejä. Lisäksi voidaan kokeilla säveltämistä ja tekstin tekoa. Kurssilaisten toiveet otetaan huomioon, laita jo etukäteen opettajalle muita toiveita (veera.voima(at)gmail.com).

Veera Voima (s.1975) on kansanlaulaja ja kansanlaulun opettaja, jonka erityiskiinnostuksena ovat rikas runonlauluperinteemme muinaisine myytteineen sekä epätavalliset kansanomaiset äänenkäyttötavat. Hänen viimeisin konserttinsa Syntyjä Syviä (marraskuu 2006) yhdessä nykykansantanssiryhmä Petkelen kanssa pohjasikin kalevalaisiin syntyloitsuihin. Sooloprojektinsa lisäksi Voiman laulua kuulee myös nykykansanmusiikkitrio Suossa sekä nostalgiaiskelmäbändi Kaipuun Kukkatarhassa. Veera kuuluu myös kurkkulauluyhtye Cedip Turin riveihin.
Veera opettaa mm. Espoon musiikkiopiston ilmaisukuoroja ja musiikin perusteita, monikulttuurista Kassandra-kuoroa sekä Kansanlauluryhmä Kiehinää. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2004 Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta ja jatkaa opintojaan edelleen musiikkikasvatuksen osastolla.
www.veeravoima.net

11) Yhtyekurssi
Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa. Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

12) ERITYISKURSSI 29.-30.12. Leikkivoimaa!
Opettajana Henna Leisiö (Kulttuuriosuuskunta Uulu).
Tule leikkimään sydämesi kyllyydestä! Leikkivoima-teema nostaa esille parhaimpia leikkejä niin Suomesta kuin muistakin maista. Samalla pääset hiomaan leikin ohjaajan taitojasi ja halutessasi voit suorittaa kurssilla leikkimielisen lettimiesdiplomin. Lettimies-nimeä käytettiin ennen leikintaitajasta, joka hallitsi leikkejä paljon.

FM, etnomusikologi Henna Leisiö on Kulttuuriosuuskunta Uulun onikäyttötyömyyrä, joka kouluttaa opettajia, vetää kouluikäisten työpajoja, ohjaa muskareita ja keikkailee. Opetettavana aiheena on milloin mikäkin musiikkikulttuuri maailmasta -erityisenä omana kiinniostuksen kohteena ovat Oseanian alueen musiikkikulttuurit. Lettimiehen ura on luonteva jatko muulle työlle, jossa erilaisten leikkien ja laulujen kautta tehdään suurin osa opetuksesta.
www.uulu.fi
LEIKKIVOIMA-KURSSI ON VALITETTAVASTI PERUTTU!!

Kurssipaikka

Oriveden Opisto on sitoutumaton taiteisiin keskittynyt kansanopisto. Opisto sijaitsee Oriveden kaupungin keskustassa hyvien liikenneyhteyksien varrella. Oriveden kaupungin palvelut ovat kävelymatkan etäisyydellä. Pihapiiristä lähtee hyviä ulkoilureittejä maastoon. Huoneet ovat 1 ja 2 hengen huoneita, joissa lähes kaikissa on omat suihku- ja WC-tilat.
Oriveden Opisto, Koulutie 5, 35300 Orivesi
www.orivedenopisto.fi

Kurssien hinnat:
Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 22 € koko ajalta.
- Jäsenet 225 €, ei-jäsenet 250 €.
- Leikkivoimaa! -kurssi jäseniltä 90 €, ei-jäsenet 105 €.
- Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Kanteleliitto ja Opintokeskus Kansalaisfoorumi.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä:
Tulosta ilmoittautumislomake ja palauta postise tai ilmoita tarvittavat tiedot sähköpostitse!

ILMOITTAUTUMISLOMAKE

Ikä: ____ Puh.: ______________
Pääsoitin: ___________ Kauanko soittanut: ________
Ruoka-allergiat: _________________________________
___ Olen jäsen ja maksan halvemman kurssimaksun
___ En ole jäsen mutta haluan liittyä jäseneksi
___ Yövyn 2 hh, huonekaveritoivomus: ________________
___ Yövyn 1 hh ja maksan lisämaksun 22 €.

Muista myös:
ORIVEDEN KANSANTANSSIKURSSI 27.-30.12.2009
Teemana paritanssit ja niiden variaatiot – välipäivien Tanssitalo Orivedellä
Tanssikurssi uusin tuulin kaikille paritanssin harrastajille.
• Sopii perheille – lastenhoito järjestetään tarvittaessa
• sopii sinkuille – ei paripakkoa
• sopii pareille – parasta parisuhdeterapiaa
Lisätietoja:
Suomen Nuorisoseurojen Liitto