49. Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.2008

Opiskele kansanmusiikkia Oriveden Opistolla taitavien opettajien ja mukavien kurssilaisten iloisessa seurassa! Tarjolla on useita kursseja, joista sinun täytyy vain poimia omasi.

1) Mandoliinin pelimannisoittokurssi
Opettajana mestaripelimanni Heikki Lahti.
Nuotit lähetetään etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Mestaripelimanni Heikki Lahti (s.1934) on voittanut kolme mandoliinin soiton Suomen Mestaruutta ja toiminut pitkään mandoliinin soiton opettajana eri puolilla maata järjestetyillä kansanmusiikkikursseilla sekä Sibelius-Akatemiassa. Hänelle on myönnetty Kaustisen kansanmusiikkijuhlien Mestaripelimannin arvonimi Kaustisella 1991. Heikki Lahden yhtye valittiin vuoden yhtyeeksi Kaustisella vuonna 1997. Suomen Kansanmusiikkiliiton kultaisen ansiomerkin hän vastaanotti vuonna 2004.
Heikki Lahden pääinstrumentti on mandoliini, mutta hän on soittanut orkestereissa myös rumpuja sekä viulua, kitaraa, bassoa ja busukia. Työelämässä ollessaan hän toimi metallityön opettajana Jämsänkoskella. Hänen soittoaan voi kuulla esimerkiksi levyllä Heikki Lahti - Mandoliinimestari sekä levyllä "Meijän heitto" (2007).

2) Pelimannikurssi
Opettajana Antti Järvelä.
Tule opettelemaan uutta pelimanniohjelmistoa! Kurssille voi osallistua kaikilla soittimilla.

Antti Järvelä on kotoisin Kaustiselta ja tunnetaan ehkä parhaiten Frigg-yhtyeen kantavana voimana. Tässä tunnetussa suomalais-norjalaisessa yhtyeessä hän soittaa kontrabassoa ja viulua sekä vastaa suuresta osasta yhtyeen sävellyksistä ja sovituksista. Lisäksi hän toimii basistina maineikkaassa JPP:ssä. Keikkailun ohella Antti säveltää, sovittaa ja opettaa.

3) Pelimannikurssi viululle
Opettajana Kukka Lehto.
Luvassa svengaavaa soittoa, riffien ja stemmojen tekoa, muuntelua ja hatusta soittelua. Tutustumme myös vanhojen pelimannien soittotyylien erityispiirteisiin. Kurssilla otetaan viulusta kaikki irti!

Kukka Lehto on kysytty viulisti yhtyeeseen kuin yhtyeeseen, eikä ihme: hallitseehan Kukka kotimaisen kansanmusiikin monet suuntaukset amerikkalaista perinnemusiikkia ja sielun syövereihin ulottuvaa improvisointia unohtamatta. Lehto opiskelee Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla ja soittaa yhtyeissä kuten The Polka Chicks, Hilja Grönfors & Latso Dzinta sekä duona Pekka Pentikäisen ja Jari Komulaisen kanssa. Hän myös opettaa viulunsoittoa mm. Kansanmusiikkiopistossa.

4) 2-rivisen hanurin alkeiskurssi
Opettajana Jari Komulainen.
Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari ja avoin mieli, ja tule oppiin! Sopii myös alkeiskurssin kerran käyneille, sillä kurssilla opetellaan hyvä kokonaisuus helppoja kaksirivishanurikappaleita.

Jari Komulainen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta vuonna 2001. Hän on suosittu opettaja esimerkiksi Pakilan musiikkiopistossa.

5) 2-rivisen hanurin kisällikurssi
Opettajina Pekka Pentikäinen ja Juha Virtanen.
Kurssilla tutustutaan tyyliseikkoihin ja fraseeraukseen. Kurssi on tarkoitettu 2-rivisen perussoittotaidot hallitseville. Kurssiohjelmisto lähetetään etukäteen. Oppilaat kiertävät kahdessa ryhmässä molempien opettajien opissa.

Pekka Pentikäinen kuuluu Sibelius-Akatemiasta valmistuneiden nykykansanmusiikin tekijöiden konkarisarjaan ja on pitkän uransa aikana toiminut monenlaisissa tehtävissä niin musiikin kuin teatterin ja oopperankin saralla. Pekalta luonnistuvat niin 2- ja 5- rivisen haitarin pelimannityyli, nykykansanmusiikki uusine sävellyksineen kuin viihteellinen haitarimusiikkikin sekä yksin että erilaisissa kokoonpanoissa.
Ominta aluetta on myös instrumentti- ja yhtyeopetus sekä säveltäminen ja sovittaminen. Pekka toimi myös 2,5 vuotta Suomen Kansanmusiikkiliiton kyläpelimannina hankkeessa, jossa keskityttiin mm. kansanmusiikin tutuksi tekemiseen kouluissa. Pekan luottosäestettäviin kuuluvat mm. iskelmätaivaan kiintotähdet Vieno Kekkonen ja Pirkko Mannola. Myös suosittu 20-jäseninen tanssiorkesteri ja kaksinkertainen pelimanniyhtyeiden Suomen mestari Espoon pelimannit soittaa Pekka Pentikäisen johdolla.
www.saunalahti.fi/pepenti/

Juha Virtanen (s. 1980) on Hyvinkäältä lähtöisin oleva kansanmuusikko. Hän on valmistunut musiikkipedagogiksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta ja opettaa haitarinsoittoa Helsingin suomenkielisessä työväenopistossa. Samalla hän jatkaa opintojaan Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosaston lyhyen maisterikoulutusohjelman parissa.
Pääinstrumentteinaan Juha soittaa 1-, 2- ja 5-rivisiä haitareita. Näiden lisäksi hänet on nähty esiintymislavoilla sekä kontrabasson että perinnesoitin jouhikon kahvassa. Juha esiintyy eri puolilla Suomea sekä yksin että kansanmusiikkitrio Halogeenin haitaristina. Halogeenille hän myös säveltää kappaleita.
www.myspace.com/halogeenitheband

6) "Taitavasti palkeilla!"
Opettajana Terhi Puronaho (1-, 2- ja 2,5-rivinen haitari).
Erityisesti "vähärivisteille" suunnattu mestarikurssi, jossa syvennytään soittimen erilaisiin käyttömahdollisuuksiin ja teknisiin yksityiskohtiin suomalaisen ja ulkomaisen ohjelmiston kautta muuntelua ja improvisaatiota unohtamatta. Puhalletaan uudet tuulet palkeisiin!

Terhi Puronaho (s.1981, os. Hautaniemi) on alunperin Etelä-Pohjanmaalta kotoisin oleva, nykyään espoolainen kansanmuusikko. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vähäriviset haitarit pääaineenaan v. 2007. Terhi on keikkaillut pienestä pitäen soolona sekä eri kokoonpanoissa ulkomaita myöten. Tällä hetkellä hän toimii freelance-muusikkona opettaen, keikkaillen sekä musiikkia tehden. Sävellyksiä on kuultavissa tuoreella levyllä - Terhi Puronaho ja Timo Alakotila: "Aatos".
www.myspace.com/terhipuronaho

7) Etnolaulukurssi
Opettajana Veera Voima.
Kurssilla harjoitellaan erilaisia etnisiä äänenkäyttötapoja kuten esim. inuiittien röhistus, jodlaus, pygmilaulu ja irlantilainen laulu, sekä lauletaan meille tutumpia laulutyylejä, esim. kalevalaista laulua, rekilaulua, balladeja, mustalaislauluja sekä tehdään improvisaatiota ja kehorytmejä. Lisäksi voidaan kokeilla säveltämistä ja tekstin tekoa. Kurssilaisten toiveet otetaan huomioon, laita jo etukäteen opettajalle muita toiveita (veera.voima(at)gmail.com).

Veera Voima (s.1975) on kansanlaulaja ja kansanlaulun opettaja, jonka erityiskiinnostuksena ovat rikas runonlauluperinteemme muinaisine myytteineen sekä epätavalliset kansanomaiset äänenkäyttötavat. Hänen viimeisin konserttinsa Syntyjä Syviä (marraskuu 2006) yhdessä nykykansantanssiryhmä Petkelen kanssa pohjasikin kalevalaisiin syntyloitsuihin. Sooloprojektinsa lisäksi Voiman laulua kuulee myös nykykansanmusiikkitrio Suossa sekä nostalgiaiskelmäbändi Kaipuun Kukkatarhassa. Veera kuuluu myös kurkkulauluyhtye Cedip Turin riveihin.
Veera opettaa mm. Espoon musiikkiopiston ilmaisukuoroja ja musiikin perusteita, monikulttuurista Kassandra-kuoroa sekä Kansanlauluryhmä Kiehinää. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2004 Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta ja jatkaa opintojaan edelleen musiikkikasvatuksen osastolla.
www.veeravoima.net

8) Johdanto irlantilaiseen kansanmusiikkiin
Opettajana Samuli Karjalainen.
Tervetuloa tutustumaan syvemmin irlantilaiseen kansanmusiikkiin! Soitamme ja laulamme yhdessä irlantilaista perinnemusiikkia; reel, jig, polka, hornpipe, slow air ym. -sävelmiä. Tutustumme lyhyesti myös irlantilaisen musiikin historiaan, tyylilajeihin sekä perinteisiin soittimiin.
Omien soitinten lisäksi voisit ottaa mukaan D-vireisen tinapillin sekä jonkinlaisen tallentimen (esim minidisc-/ mp3-/kasettisoittimen).

Samuli Karjalainen on monipuolinen helsinkiläinen muusikko. Hänen musiikkiharrastuksensa alkoi 6-vuotiaana Itä-Helsingin musiikkiopistossa klassisen kitaran opinnoilla Paavo Lindbergin johdolla. Myöhemmin hän kiinnostui kansanmusiikista ja erikoistui erityisesti irlantilaiseen kansanmusiikkiin. Kitaran ja muiden kielisoitinten ohella Karjalainen soittaa erilaisia pillejä, huiluja ja bodhrania, sekä myös laulaa. Karjalainen on soittanut pitkässä rivissä eri yhtyeitä, uusimpana kokoonpanona trio Eero Grundströmin ja Kirsi Vinkin kanssa, mikä kulkee nimellä Crosscountry 50 km.
Syksyllä 2006 ja keväällä 2007 Karjalainen opiskeli irlantilaista kansanmusiikkia Irlannissa Limerickin yliopistossa (University of Limerick) ja suoritti tutkinnon MA in Irish Music Performance. Opintojen päätyttyä hän on työskennellyt keikkailevana muusikkona ja opettajana Irlannin Claren alueella sekä Suomessa. Tällä hetkellä hän toimii opettajana ja ohjaajana Itä-Helsingin ja Pitäjänmäen musiikkiopistoissa, pitää lyhytkursseja ryhmille, toimii vetäjänä kehitysvammaisten oppilasorkerteri BEM-Bändissä sekä antaa yksityistunteja.
www.myspace.com/samulikarjalainen

9) Yhtyekurssi
Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa. Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa. Kurssin yhtenä opetusmuotona käytetään mahdollisuuksien mukaan myös studiotyöskentelyä.

Kurssipaikka

Oriveden Opisto on sitoutumaton taiteisiin keskittynyt kansanopisto. Opisto sijaitsee Oriveden kaupungin keskustassa hyvien liikenneyhteyksien varrella. Oriveden kaupungin palvelut ovat kävelymatkan etäisyydellä. Pihapiiristä lähtee hyviä ulkoilureittejä maastoon. Huoneet ovat 1 ja 2 hengen huoneita, joissa lähes kaikissa on omat suihku- ja WC-tilat.
Oriveden Opisto, Koulutie 5, 35300 Orivesi
www.orivedenopisto.fi

Kurssien hinnat:
Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 22 € koko ajalta.
- Jäsenet 225 €, ei-jäsenet 250 €.
- Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto ja Opintokeskus Kansalaisfoorumi.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä
Tulosta ilmoittautumislomake ja palauta postise tai ilmoita tarvittavat tiedot sähköpostitse!

ILMOITTAUTUMISLOMAKE

ORIVEDEN KANSANMUSIIKKIKURSSIT
ILMOITTAUDUN SEURAAVALLE KURSSILLE
Palauta: Suomen Kansanmusiikkilitto, Hämeentie 34 D, 00530 Helsinki

___ Mandoliinin pelimannisoittokurssi
___ Pelimannikurssi
___ Pelimannikurssi viululle
___ 2-rivisen hanurin alkeiskurssi
___ 2-rivisen hanurin kisällikurssi
___ "Taitavasti palkeilla!"
___ Etnolaulukurssi
___ Johdanto irlantilaiseen kansanmusiikkiin
___ Yhtyekurssi

Nimi: _________________
Osoite: ________________________________________
Ikä: ____ Puh.: ______________
Pääsoitin: ___________ Kauanko soittanut: ________
Ruoka-allergiat: _________________________________
___ Olen jäsen ja maksan halvemman kurssimaksun
___ En ole jäsen mutta haluan liittyä jäseneksi
___ Yövyn 2 hh, huonekaveritoivomus: ________________
___ Yövyn 1 hh ja maksan lisämaksun 22 €.

Muista myös:
Kansantanssikurssit Oriveden opistolla 27.-30.12.
Op. Heidi Palmu, Elihú Galván (Meksiko) ja Tanssiryhmä Tsuumi.
Tied. Suomen Nuorisoseurojen Liitto www.nuorisoseurat.fi

Kuvat: Veli-Jussi Lietsala, Oriveden kurssi 2007
Juha Virtasen kuva: Dima Tsvetkov
(paitsi Pekka, Veera, Samuli)