Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Kiertueella maaliskuussa 2009: Ruuti

Ruudin juuret juontavat kesään 2005, jonka ruutilaiset viettivät Pyynikin kesäteatterin muusikoina. Yhtyeen perustamissanat lausuttiin kuitenkin vasta saman vuoden loppusyksystä parin sytyttävän ja improvisaatiotäyteisen jamihetken innostamina. Hetkessä eläminen onkin yksi Ruudin keksijöitä vahvasti yhdistävä tekijä. Vähintäänkin yhtä tärkeä tykötarve Ruudin musiikissa ovat yhtyeen jäsenten omat sävellastut, jotka ärhäkkäästi leimahtavat tanssiviksi liekeiksi tai lämmittävät kuulijaa herkällä hehkullaan.

Ruuti soittaa ja laulaa sekä omia että perinteisiä kappaleita, pirteätä ja energistä musiikkia. Yhtye sopii mitä mainioimmin niin konserttilavalle kuin pelimannitansseja tahdittamaan. Ruudin ensilevy ilmestyy huhtikuussa 2009 Ääniä-levymerkillä.

Ruuti on: Ilkka Heinonen (kontrabasso, jouhikko, laulu), Kukka Lehto (viulut, laulu) ja Topi Korhonen (kitara, trumpetti, laulu).

Kukka Lehto on Pop&Jazz-konservatoriosta valmistunut viulisti. Hän opiskelee tällä hetkellä Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla ja soittaa suomalaista sekä amerikkalaista perinnemusiikkia mm.yhtyeissä Purkkiorjat, Tarja Merivirta Trio, Kansantanssi-ja musiikkiryhmä Katrilli, Kirjava Lintu, Hilja Grönfors&Latso Dzinta sekä Polka Chicks.

Topi Korhonen on helsinkiläinen muusikko ja musiikin maisteri, pääsoitin kitara. Hänen soittoaan voi kuulla seuraavien yhtyeiden keikoilla ja levyillä: Anna-Kaisa Liedes & Utua, Kouon Frouva, PolePole, Trio Bordurka, Artisokka, Frigg ja Vilma Timonen Quartet. Kukan tavoin Topi on myös kokenut teatterimuusikko, kokemusta löytyy Kansallisteatterista, tanssiteatteri Hurjaruuthin talvisirkuksesta, Pyynikin kesäteatterista ja TeaK:n produktioista. Tansanialaisen Arnold Chiwalalan musiikkia ja tanssia yhdistävissä teoksissa Hodi, Sisi ja BanduBandu Korhonen on monipuolisen musisoinnin lisäksi esiintynyt myös tanssijan roolissa.

Ilkka Heinonen opiskelee Sibelius-Akatemiassa pääinstrumenttinaan kontrabasso. Ruudin lisäksi Heinosen toimii yhtyeissä Freilach mit Kneidlach Helsinki Klezmer Kapelye, Kirjava Lintu Jouhiorkesteri, Piiskaajat, sekä folk-kokoonpanoissa Ville Leinosen Unilehto ja Hanna Ruuskanen band. Hän on soittanut myös kansanmusiikki- ja tanssiryhmässä Näkki sekä Tampereen työväenteatterissa, Pyynikin kesäteatterissa ja lukuisissa pienemmissä teatteriproduktioissa. Kontrabasson ohella jouhikko on Heinosen käsissä usein nähty soitin, sävellystuotantoa yhtyeiden lisäksi on kuultu Tallarin sävellyskilpailussa, jossa hän sijoittui hopealle.

Yhtyeen myspace-sivut: www.myspace.com/ruutimyspace

Kiertuekonsertit:
La 14.3. klo 19 alkaen Perinnearkku-klubi, Studio Krunikka, Helsinki
Pe 20.3. klo 19 Mäntyharjun Nuorisoseurantalo
La 21.3. klo 19 Ravintola Apteekkari, Kuopio
Su 22.3. klo 15 Ilola, Savonlinna

Lehdistökuvan voi ladata täältä.