Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Pelimannien kaskupalsta

Olipa kerran kirppu, joka asusteli pelimanniporukan johtajan viiksikarvoissa. Sitten kerran kun johtaja nyökkäsi kappaleen aloitusta, kirppu singahti erään soittajan viulun rokalle. Se istui rokan päällä soiton aikana, kunnes porukka intoutui soittamaan kiperää polkkaa, se ei enää jaksanut pitää kiinni rokasta, vaan lensi erään haitarin palkeille. Palkeessa sattui sillä kohtaa olemaan pieni reikä, jolloin kirppua vietiin lujaa. Se kimmahti suoraan koko porukan ylitse eturivissä soittavan naisviulistin kauluksesta rintojen väliin. Kirppu tuumi, että onpas lämmintä ja pehmeää, ja nukahti sinne. Mutta kuinka ollakaan, kun se seuraavana aamuna heräsi, oli se jälleen sen johtajan viiksikarvoissa.

* * * * *

Pelimanni tuli yöllä keikalta kotiin vähän säkenessä. Vaimo sanoi aamulla, että tuo seinäkello pitäisi viedä korjattavaksi. Minkä takia kysyi mies. No kun se viime yönä kukkui ensin kaksi kertaa, sitten se nikotteli ja kirosi ja kukkui vielä 14 kertaa.

* * * * *

Muuan pelimanni oli ongella ja näki rantaheinikossa käärmeen sammakko suussa. Mies päästi sammakon irti käärmeen leuoista ja laski sen menemään. Mutta kun käärme ei lähtenyt mihinkään, mies tuli katumapäälle, kun oli vienyt käärmeeltä sapuskat. Ja niin hän antoi käärmeelle korvaukseksi viinaryypyn ja jatkoi onkimista. Yhtäkkiä hän kuuli jaloistaan sihinää ja tunsi, että joku tuuppi nilkkoihin. Mies katsoi alas ja huomasi, että käärme oli tullut takaisin kolme sammakkoa suussa.

Veikko Korpinen

Pelimannien kaskupalstalle voitte lähettää omia pelimanniaiheisia kaskujanne, julkaisemme parhaimmat.

Toimitus