Kiertueella joulukuussa 2009: Trepaanit

Riku Kettunen: mandoliini, vantele
Antti Paalanen: 2 1/2 -rivinen haitari
Eero Turkka: laulu, jouhikko, igil, huuliharput
Olli Varis: busuki

”Sulassa sovussa soivat tuvalainen jousisoitin igil ja pakahduttavaa valitusvirttään itkevä karjalainen jouhikko, irlantilainen busuki ja eteläpohjalainen kaksirivinen haitari sekä aivan uusi soitin vantele, joka on syntynyt, kun olemassa olevat soittimet eivät pystyneet ilmaisemaan sitä, mikä mielessä soi. Kielten helinä on hypnoottinen, yhtyeen sointi ainutlaatuinen. Äänimaisema täyttyy välillä ikiaikaisella yläsävellaululla tai mörisevällä kurkkuäänellä. Mutta silti puhuttelevinta on musiikin pitkäsointinen, arkaainen estetiikka: kiireettömyys ja räjähtävää voimaa enteilevä viipyilevyys, peittelemätön miehinen tunteellisuus. Trepaanien keikat ovat aina yhtä häikäiseviä kokemuksia. Jokainen sävel on eletty, vereslihalla, mutta yhdessä kuulijan kanssa.”
Heikki Laitinen

Yhtyeen jäsenet Olli Varis, Eero Turkka, Antti Paalanen ja Riku Kettunen ovat monista eri yhteyksistä tuttuja kansan –ja muunkin musiikin ammattilaisia. Yhtyeen soittimiston muodostavat busuki, haitarit, huuliharput, igil, jouhikko, laulu, mandoliini ja vantele. Vantele on Riku Kettusen keksimä ja rakennuttama kielisoitin, jonka sointi muistuttaa afrikkalaista koraa ja jossa on mukana ripaus intialaista sitaria. Kettunen sai 2005 Kaustinen Folk Music-festivaaleilla soittimellaan ensi palkinnon ”ennenkuulumattomat soittimet” -kilpailussa. Yhtyeen uusin levy Trepanation ilmestyi kesällä 2009 Kanteleen Ääniä -levymerkillä.

Lisätietoja ja musiikkinäytteet: www.trepaanit.com, www.myspace.com/trepaanit

Lehdistökuva 1 väri / mustavalkoinen - Lehdistökuva 2 (livekuva)

Kiertuekonsertit:
9.12. klo 19 alkaen Perinnearkku-klubi, Studio Krunikka, Meritullinkatu 44, Helsinki. Illan toisena esiintyjänä Arja Kastinen.
10.12. klo 20 alkaen Rahvaanmusiikin kerho, Kulttuurikeskus Telakka, Tampere. Illan toisena esiintyjänä Tampere Folk Music Ensemble.
11.12. klo 19 Viriä-klubi, Kivirikon juhlahuoneisto, Seinäjoki
12.12. klo 19 Folk-klubi, ravintola Apteekkari, Kuopio
13.12. klo 17 All Acoustic -klubi, Akkuna, Kokkolan Tullipakkahuone, Tullikamarinkatu 1, Kokkola. Järj. Truba ry