Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Kiertueella huhtikuussa 2009: Ville Ojanen & Rautavaara

Ville Ojanen (s. 1972) on musiikintekijä, jota voisi luonnehtia kansanmusiikin kameleontiksi, sillä hän on ehtinyt muuntaa omaa kansanmusiikkiaan vuosien varrella useisiin eri suuntiin. Ojanen soittaa viuluaan kuin suomalainen, mutta kutoo oman musiikkinsa säikeet sävellyksellisesti kasaan maailman monista tyyleistä, luoden samalla oman persoonallisen äänimaailmansa.

Hänen musiikissaan nykypäivän tekniikka ja perinteikkäät akustiset instrumentit ovat jatkuvassa taistossa keskenään, joten voidaan sanoa, että tietynlainen vastakohtaisuus on hyvin vahva tyylipiirre. Ojasen viulun ja alttoviulun sävyt ovat välillä arktisen arkaaisia, ja toisena hetkenä kauniita kuin maaliskuun kylmä pakkasyö.

Ojanen julkaisi ensimmäisen soololevynsä vuonna 2005 ja sillä soittaa Villen itsensä lisäksi 5-henkinen Rautavaara-yhtye. Keväällä 2009 on tulossa toinen levy. Aikaisemmin Ojanen on vaikuttanut mm. lastenmusiikkiorkesteri Loiskiksessa, Trokassa, Ottosissa ja Folkkarit-yhtyeessä. Hän on säveltänyt mm. Suomen ensimmäisen kansanmusiikkimusikaalin Henrik, joka esitettiin Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla v. 1997. Vuonna 2005 Ville Ojanen sai valtion 1-vuotisen taiteilija-apurahan.

Ville Ojanen & Rautavaara -kokoonpanossa musisoi joukko maineikkaita muusikkoja: Osmo Blomqvist (lyömäsoittimet), Riku Kettunen (kitara ja kielisoittimet), Juha Kujanpää (kosketinsoittimet), Tero Tuovinen (kontrabasso) sekä Ville Ojanen (viulu, alttoviulu, busuki ja laulu).

Yhtyeen myspace-sivut: www.myspace.com/villeojanenrautavaara

Kiertuekonsertit:
ke 22.4. klo 19 alkaen Perinnearkku-klubi, Studio Krunikka, Helsinki
pe 24.4. klo 21 Rahvaan musiikin juhlaviikko, Kulttuurikeskus Telakka, Tampere
la 25.4. Viriä-klubi, Seinäjoki
su 26.4. klo 15 Ilola, Savonlinna

Lehdistökuvan voi ladata täältä.