Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi
Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Kiertueella helmikuussa 2009: Sväng

Helmikuussa Suomen Kansanmusiikkiliiton kevätkiertueelle kajauttaa jo maailmankuulu huuliharppukvartetti Sväng. Sväng on ilmiö ja ainoa laatuaan. Vai mitä pitäisi sanoa tohtoritason instrumentalistin johtamasta huuliharppuyhtyeestä, joka on saavuttanut kansainvälistä suosiota esittämällä omia sävellyksiään?

Vuonna 2003 perustetun kokoonpanon musiikkia voisi kuvata iloluontoiseksi, mutta syvälliseksi. Yhtyeen soundissa vauhdikas rytmikkyys kohtaa slaavilaisen melankolian ja neljän huuliharpun luoma dynamiikka saa aikaan taatusti omintakeisen äänimaailman. Pelimanniperinne ja balkanilaiset vaikutteet elävät sulassa sovussa maaliskuussa 2008 ilmestyneellä ”Jarruta”-pitkäsoitolla, joka on todiste Svängin halusta laajentaa ilmaisuaan. Sväng loihtii esiin virtuoottisia Balkan-rytmejä, svengaavaa ragtimea, kansansävelmiä tai tunteikasta tangoa aidolla mutta niin oudolla soundilla, joka pitää ehdottomasti kuulla ja nähdä elävänä.

”Jarruta” on saanut innostuneen vastaanoton sekä kotimaassa että ulkomailla. Kotimaassa bändi oli ehdolla vuoden 2008 Teosto-palkinnon saajaksi. ”Jarruta” on myös yksi viidestä Etno-Emma-ehdokkaasta, jotka julkistettiin 27.1.2009. Vuodenvaihteessa Sväng puolestaan esiintyi miljoonille tv-katsojille maineikkaassa BBC:n Jools Holland -showssa. Vaikka Sväng tuntuu kiihdyttävän vauhtiaan tasaisen varmasti, on uuden albumin teemana yltiöhektisen elämänrytmin välttäminen. Kvartetin "svängismiksi" ristityn ideologian keskiössä on harkittu arjen jarruttaminen elämän hienovaraisempien nyanssien esille tuomiseksi.

Svängissä soittavat Eero Turkka (kromaattiset ja diatoniset huuliharput), Eero Grundström (kromaattiset ja diatoniset huuliharput), Pasi Leino (bassohuuliharppu) sekä Jouko Kyhälä (sointuhuuliharppu Harmonetta, kromaattiset ja diatoniset huuliharput), joista viimeksi mainittu on musiikin tohtori, aiheenaan tietysti huuliharppu.

"It's probably safe to say they're the world's leading mouth-organ ensemble."
Simon Broughton (Evening Standard)

Svängin kotisivut: www.svang.fi. Sivuilta löytyy myös lehdistökuvia.

Kiertuekonsertit:
Ke 11.2. klo 19 alkaen Perinnearkku-klubi, Studio Krunikka, Helsinki