Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Kuukauden pelimanni Luontevien 2-rivissävellyksien tekijä Hannu Seppänen

Olet juuri saanut Iloinen puutarhuri -levyn ulos, joka pitää sisällään 2-riviselle hanurille säveltämiä kappaleitasi. Tuottajana on Timo Alakotila ja sovitukset on pääosin sinun tai yhteistyössä sinun ja muiden levyllä soittavien muusikoiden. Oliko yhteistyö Timon kanssa sinun vain levy-yhtiösi idea, yhteistyön lopputulos kuulostaa aivan erinomaiselta!

- Olin kuullut Timon soittoa ja sovituksia useissa yhteyksissä ja aluksi ajattelin kysyä häntä muusikoksi muutamaan kappaleeseen ­ esimerkiksi Taigan tango kaipasi mielestäni pianoa tai flyygeliä. Toisaalta kaipasin levylle myös taiteellista tuottajaa tuomaan uutta ilmettä sävelmiin, ja Timossahan on soittaja, sovittaja ja tuottaja samassa persoonassa. Myös suurin osa levyllä soittavista muista muusikoista tuli mukaan Timon välityksellä.

Oletko jonkin kappaleen lopulliseen muotoon erityisen tyytyväinen, tai yllättikö jonkin kappaleen lopullinen levyversio?

- Eniten yllätti Kilimanjaro, josta oli olemassa yksi versio Katurock-levyllä vuodelta -82. Uusi tempo tuotto aluksi hanurin suhteen päänvaivaa, mutta lopputulokseen olen sitten erittäin tyytyväinen.

Onko levykokoonpanoa (Hannu Seppänen, Timo Alakotila, Petri Hakala, Petri Korpela, Anna Pudas, Tapani Varis, Arto Järvelä, Janne Lappalainen, Janne Viksten, Tero Pulkkinen) mahdollisuus vielä joskus kuulla konsertissa? Kerran teillä taisi olla keikka Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosaston järjestämällä Taiga-klubilla kun levy oli työn alla?

- Se on tietysti toiveeni. Mutta levyllä soittaa yhteensä kymmenen muusikkoa, jotka kaikki ovat melko työllistettyjä ja sen vuoksi porukan kokoaminen saattaa olla vaikeaa. Ainahan voi kuitenkin soittaa niitä sävelmiä, jotka toimivat pienilläkin kokoonpanoilla, kuten tapahtui viime kesänä mm. Kaustisella.

Sinut tunnetaan aiemmista yhteyksistä suuren yleisön keskuudessa varmaankin enemmän hauskojen kuplettilaulujesi ansiosta, oletko jättänyt niiden tekemisen ja esittämisen vähemmälle?

- Kyllä laulut ovat edelleen vahvasti ohjelmistossa mukana, ja uusiakin tarinoita on tekeillä. Molempia musiikin sarkoja viljellään tilanteen mukaan.

Säveltämäsi kaksiriviskappaleet ovat rytmisesti ja melodisesti mielenkiintoisia ja soittimelle luontevia. Niitä on mukava kuunnella ja soittaa. Mikä on kappaleiden syntyprosessi, ja teetkö tarkoituksella niistä muista kaksiriviskappaleista poikkeavia etsien uutta sointimaailmaa kaksiriviselle?

- Tietysti on ollut haaste kokeilla tämän rajoitetun soittimen mahdollisuuksia käyttämällä esim. epätavallisia sävellajeja. Kaksirivisestä maailmanmusiikistakin on tullut vaikutteita sävelmiin. Toisaalta monet sävelmät ovat syntyneet ilman soitinta, omassa päässä, ja ne ovat sitten sattumalta soveltuneet kaksiriviselle. Avainsanoja ovat kokeilunhalu ja sattuma.

Oletko joskus suunnitellut tekeväsi nuottikirjaa sävellyksistäsi?

- Jotkut soittajat ovat kyllä nuotteja kyselleet, kunhan saan tarpeeksi aikaa, yritän saada sävelmiä ainakin monistettavaan muotoon. Kirjan aikaansaaminen on jo isompi juttu.

Käytät soittaessasi monenlaisia kaksirivisiä oikean äänenvärin saamiseksi? Mitä eroja olet eri hanurimerkeissä havainnut, ja onko joku niistä noussut suosikiksesi vuosien saatossa?

- Levyllä olen käyttänyt neljää kaksirivistä ja kaikilla on hyvät puolensa kun eri tyyleillä soitetaan. Hohner Corso on mukana kahdessa kappaleessa, samoin puupintainen Hohner Erica, jonka ystävät lahjoittivat minulle koska minulta puuttui suomalainen sointusysteemi muista hanureista. Mielenkiintoisin sointi on ehkä bretagnelaisen Eric Martinin valmistamassa melko uudessa hanurissa, mutta kaksikymmentä vuotta sitten ostettu punainen Hohner Erica on eniten käyttämäni ja siksi läheisin hanuri.

Hannu Seppäsen nerokkaita kaksiriviskappaleita on mahdollisuus opetella urakalla Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämällä Oriveden kansanmusiikkikurssilla 27.-30.12.

Haastattelu Päivi Utriainen